keskiviikko 24. kesäkuuta 2015

Karhunpoika sairastaa

Keskimmäinen Apina taiteili tämän kohta 2v sitten <3
Täällä on pienin Apina jälleen kuumeessa. On nyt kolmas vai neljäs? kerta lyhyen ajan sisään kun nostaa kuumeen 40´c. Joten soittelin aamulla heti terveyskeskukseen josko asiaa pitäisi tutkia hiukkasen enemmän.

Selitin tilanteen ja hoitaja luurin toisessa päässä oli samaa mieltä että pitää tulla näytille ja katsoa mistä kuumeilu johtuu. Näpytteli konetta ja varovasti aloitti lauseen :- Meillä nyt valitettavasti tämän päivän kaikki lääkäriajat ovat menneet, ja jatkoi kovin pahoittelemalla asiaa. Tuumasin että eipä tuo haittaa. Soittelen vaikka huomenna aamulla uudelleen kun eihän tämä asia nyt päivän päälle ole. Kuumetta on vielä huomennakin ihan varmasti ja jos jotain akuuttia tulee voidaan mennä päivystykseen sitten. Luurin toisessa päässä oli hetken hiljaista ja hämmentyneellä äänellä hoitaja sanoi että se olisi hyvä idea. Tästä hämmennyksestä selvittyään piristyi ja iloisesti jatkoi puhelua siitä miten toimia jos jotain akuuttia tosissaan tänään tulee ja että palataan huomenna asiaan.

Tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun saan hoitajan hämmentymään. Edellisellä kerralla olin lapselle vailla lääkäriaikaa juurikin tämän kuumeen takia sekä silmätulehdus vaivasi myös. Hoitaja kertoi että päivystysajat ovat meneet ja ehdotteli että silmätipat saisi neuvolan kautta. Tuumasin että hätä ei ole tämän näköinen eikä katoa, soitellaan huomenna uudelleen, no problemos! Aamulla soitin ja esitin asiani. Hoitaja luurin toisessa päässä kertoi muistavansa minut ja kiitteli vuolaasti siitä kuinka ihanaa on että tälläisiäkin äitejä vielä löytyy, kuinka sain hänelle koko päiväksi hyvän mielen sillä että en kimpaantunut kun aikaa ei samalle päivälle saatukaan.

Tässä väistämättä tulee mieleen että kuinkahan kamalasti ihmiset näitä meidän terveydenhuollon ammattilaisia oikein kohtelee? Eikö ihmiset ymmärrä sitä että ei se hoitaja siinä luurin toisessa päässä ole vastuussa Suomen terveydenhuoltojärjestelmän toimivuudesta saatika siihen käytettävistä resursseista! Ja koska AIKUISEThan tuonne soittaa niin eikö omisteta enää edes niitä perus käytöstapoja?

Voitaiskohan me kaikki muistaa että nämä ihmiset siellä terveyskeskuksessa tekevät arvokasta työtä ja toimivat heille annettujen sääntöjen ja rajojen mukaan!
Jos vastaan tulee elämäänsä kyllästynyt ja tympeä hoitaja, en ihmettele sitä ollenkaan. Äläkä ihmettele sinäkään, vaan hymyile nätisti ja sano jokin ystävällinen sana. Se voi tehdä kyseisen hoitajan koko päivästä paremman.

THINK PINK!

LittleMsTassunen

P.s Jos siellä lukijoissa on terveyskeskuksen työntekijöitä niin olisi kiva kuulla niitä surkeita kokemuksia, mutta myös niitä mitkä on tehnyt työstä tekemisen arvoista :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti